torsdag 18. november 2010

Unnskyld meg!

Hvem er vi til å sitte her og kreve gode nettressurser? Hvilken rett har vi til å raljere med et nettsted som ikke lærer ungene hva hovedstedene i Europa heter, bare kontrollerer om de kan det? Kanskje må vi også spørre: Hvem var det som skulle lært elevene om Europas hovedsteder før de slapp løs på datamaskinen? Det er viktig å være klar over at veldig mange av de nettressursene som finnes der ute er laget av lærere som oss, som deler av sitt møysommelige arbeid uten tanke på egen vinning. De dekker helt sikkert ikke alle læringsmålene i faget, men det er valgfritt om man ønsker å benytte dem. Joda, det er noen nettsteder som (bare delvis) er statlig initiert og finansiert, men veldig mange gode nettressurser er idealistisk drevne sider som er gratis for alle.

Selvfølgelig er det lov å ønske seg en ny ressurs som subjektivt sorterer og rangerer nettressurser, slik at vi lettere kan finne fram. Vi kan også forutsette at forlagene som forsyner skolene med gode læreverk i alle fag også kan tilby digitale læringsressurser som er tilpasset disse. Men ønsker vi oss egentlig en skolehverdag der elevene får interaktiv undervisning gjennom datamaskinen? Et multimedia-klasserom, der alt kan læres gjennom lyd og bilder? Der eleven testes for hva han har lært etter endt økt, og datamaskinen veileder eleven videre på hva han må trene mere på? Og der karakterene automatisk genereres ut fra hvor eleven satte kryssene sine på den digitale prøven? Ekstremt? Det finnes!

K06 fokuserer mye på bruk av digitale verktøy, men digitale læringsressurser er ikke nevnt. Når digital kompetanse er mye vektlagt, fokuseres det hovedsaklig på kildekritikk, kommunikasjon og presentasjon. Spillrelaterte "lek-og-lær"-programmer bør egentlig ses på som et tillegg vi ønsker som motivasjonsfaktor. Men når lærere i skolen viser disse digitale læringsressursene den tilliten å både undervise og vurdere elevene sine, er det klart vi både må ha forventninger og kunne stille krav. Dessverre tror jeg dette er framtiden. DLR tar over - lærerne blir overflødige. Forhåpentligvis ikke før jeg pensjonerer meg, men enda viktigere; ikke før barna mine er ferdige på skolen.

3 kommentarer:

  1. Godt innlegg, Frode, for diskusjon! Synd at ikke mange ser dette og responderer. Kanskje vi kan gjøre noe med det.

    SvarSlett
  2. Ikkje sant ;) Skreiv det mest for å provosere, men foreløpig har ingen bitt på... Men du advarte jo på forhånd om at det kom til å bli lite tid til å følge med på hverandres blogger, og må nok dessverre meddele at det samme gjeld meg sjøl :P

    SvarSlett
  3. Skal vi offentliggjøre denne som ditt bidrag til framlegg i kurset IKT for lærere? Da melder vi denne inn i Fronter og sier at alle må ha minst ett innlegg og svar her kanskje innen 2 uker, i allefall med sluttdato. Du oppsummerer på slutten og har det som ditt framlegg. Hva mener du?

    SvarSlett