søndag 31. oktober 2010

Nyttige tilbakemeldinger

I uke 40 skulle vi trene på å gi tilbakemeldinger til medstundenters arbeid. Dette er direkte relatert til en lærers hverdag, og kan for mange være ei stor utfordring. Som regel finner man ting å kommentere, men det som ofte er vanskelig er avveiningen mellom konstruktiv kritikk og positiv respons. Selv er jeg god til å finne ting å plukke på, både på eget og andres arbeid, og trenger å jobbe mer med å gi skryt. Det kan henge sammen med at jeg selv verdsetter tilbakemeldinger som gir meg noe å jobbe med, et utenfrablikk som kan starte en endringsprosess.

I skolesammenheng handler tilbakemeldinger mye om å fokusere på det som er bra med elevens tekst, og så ta tak i forbedringer som er overkommelige for eleven.

Jeg liker selv å gi tilbakemeldinger på elev/studentarbeider, og synes dette blir altfor lite brukt i skolen. Ei tilbakemelding på matteprøve, naturfagprosjekt eller skolestil som sier “Bra” eller “OK” er verdiløs for mottakeren. Egentlig burde vi få tilbakemelding på tilbakemeldinga ;)

2 kommentarer:

  1. Enig. Rett og slett. Og godt skrevet.

    SvarSlett
  2. Helt enig, det er i kommunikasjonen at ny læring oppstår, svært viktig, men det blir mye for lærere med mange elever. Derfor er det også en god ide med elevvurderinger. Det er noe eget og mer i elevvurderinger fordi de opplever seg på samme nivå i et hierarki, om ikke eleven oppleves som lærer. Dette kan gi en bedre kommunikasjon, der ærlighet for å forstå er lettere å få enn en elev som ikke føler hun kan diskutere med lærereren.

    Kanskje vi kunne bruke et digitalt verktøy for å vise samtalen for flere elever, slik at læreren ikke trenger å gjenta det samme for alle, noe som ofte er tilfellet. VI har prøvd å få til noe slikt i Fronter på IKT for Lærere, men lykkes det, er det noe bra i det, noe negativt i det?

    SvarSlett