tirsdag 22. februar 2011

Adgangsnekt i skolen

Jeg erfarer at de fleste skolene har - helt sikkert med rette - lita tiltru til elevene sine arbeidsvaner. For å unngå at elevene surfer på YouTube, eller sosialiserer seg på Nettby eller Facebook, så ser IKT-ansvarlig seg nødt til å blokkere muligheten for å komme inn på de sidene. Det finnes mange måter å gjøre det på, blant annet har de fleste rutere innebygd filter for å blokke navngitte nettsteder. Noen bruker også programvarebaserte brannmurer som ISA Server eller maskinvarebaserte Fortigate. Resultatet blir at du får blokkert alle kjente nettsted for alle brukere. Dersom lærerne er på samme nettet, mister man muligheten til å bruke f.eks YouTube i undervisningssammenheng.

Dessuten har den slags blokkering en egen evne til å sette igang kreative prosesser hos elevene for å "komme rundt" systemet. Det finnes mange omveier for å komme seg forbi den her type filter, f.eks er det mulig å gå via en proxy-server som www.hidemyass.com eller www.browseunblocked.com. Når IKT-ansvarlig etterhvert blir klar over det, og får blokkert også de sidene, finnes det mange andre å ta av.

Noen elever finner sikkert ut at det er mulig å finne IP-adressen til det aktuelle nettstedet, f.eks ved å gå til kommandolinja og pinge det nettstedet man vil avlegge et besøk. Dermed kan du skrive IP-adressen direkte i adressefeltet, uten å bruke URL'en (som er blokkert). Dermed må IKT-ansvarlig også legge inn alle IP-adressene som skal blokkeres.

Noen skoler bruker også  typiske foreldrekontroll-programvare som NetNanny eller SurfWatch, men det igjen har flere ulemper, blant annet at det må installeres på den enkelte maskin.

Hele poenget er at jo mere vi klarer å stenge av, jo mer kreativ blir elevene. Kanskje kan man se på det som en læringsprosess, men det favner jo ikke så veldig mange av skolens elever. Og uansett hvor flink vi blir til å sperre for uønska informasjon, sitter vi likevel igjen med et problem: før eller siden kommer disse elevene til å kunne meske seg på et åpent nett.

Jeg mener ikke at det er galt å bruke nettfilter, men synes likevel det er å begynne i feil ende. Det er vi som lærere som må lære elevene både nettvett og god arbeidsmoral. Vi må ha en åpenhet om nettbruk, og følge med på hva elevene jobber med i timene. Vi må samtale om hva som er riktig bruk av tid og ressurser i skoletida, og fortelle elevene hva som forventes av dem, nå først i skolen og seinere i arbeidslivet. Og ikke minst; vi må være gode forbilder, og gå foran som et godt eksempel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar